Hearings: January | | 2025
You are here: Home » Jurisprudence - details

Revizuire. Instanță militară care a judecat cauză în primă instanță. Condamnat care nu are calitatea de militar. Instanță civilă. Instanța competentă

 

Cuprins pe materii: Drept procesual penal. Partea specială. Judecata. Căile extraordinare de atac. Revizuirea

Indice alfabetic: Drept procesual penal

- revizuire

- instanța competentă

 

C. proc. pen., art. 401

 

          În lumina jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului, reflectată în Hotărârea din 21 septembrie 2006 pronunțată în cauza Maszni împotriva României, precum și a regulii cu valoare de principiu a „judecării civililor de către instanțele civile”, consacrată în art. 35 C. proc. pen. astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 356/2006, instanța civilă devenită competentă să judece cauza în primă instanță, printr-o modificare legislativă, este instanța competentă să soluționeze cererea de revizuire a hotărârii penale definitive de condamnare a persoanei care nu are calitatea de militar, chiar dacă instanța ce a judecat cauza în primă instanță și a dispus condamnarea este o instanță militară.   

 

I.C.C.J., secția penală, încheierea nr. 581 din 25 martie 2008

 

 

Prin cererea adresată Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Cluj, înregistrată sub numărul 15/C din 31 ianuarie 2007, numita S.E., sora condamnatului politic S.A., a solicitat declanșarea procedurii de revizuire a sentinței penale nr. 719 din 30 mai 1958 a Tribunalului Militar al Regiunii a lll-a Militară Cluj, invocând incidența în cauză a prevederilor art. 394 alin. (1) lit. a) C. proc. pen.

Prim-procurorul militar al Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Cluj, constatând că infracțiunea pentru care S.A. a fost condamnat la moarte și executat este o infracțiune contra siguranței statului, de competența curții de apel, a trimis cererea de revizuire la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj.

Invocând Decizia nr. XXX din 9 octombrie 2006 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secțiile Unite, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj a restituit cererea de revizuire la Parchetul de pe lângă Tribunalul Militar Cluj pentru efectuarea cercetărilor impuse de art. 399 C. proc. pen.

După efectuarea actelor de cercetare, procurorul militar a înaintat întregul material, împreună cu propunerea de respingere a cererii revizuire ca neîntemeiată, instanței militare. Verificându-și competența de soluționare a cererii de revizuire, Tribunalul Militar Cluj, prin sentința penală nr. 42 din 13 noiembrie 2007, și-a declinat competența în favoarea Curții de Apel Cluj.

Pentru a pronunța această sentință, Tribunalul Militar Cluj a reținut că art. 26 C. proc. pen., așa cum a fost modificat prin art. I pct. 14 din Legea nr. 281/2003, prevede că tribunalul militar judecă infracțiunile prevăzute în art. 331-352 din Codul penal, precum și alte infracțiuni săvârșite în legătură cu îndatoririle de serviciu, comise de militari până la gradul de colonel inclusiv, cu excepția celor date în competența altor instanțe. Prin urmare, tribunalul militar poate judeca numai cauze în care sunt implicați militarii.

În argumentarea acestei opțiuni se invocă și Hotărârea din 21 septembrie 2006 a Curții Europene a Drepturilor Omului, Secția întâi, publicată în Monitorul Oficial nr. 585 din 24 august 2007, dată în cauza Maszni împotriva României, prin care se constată încălcarea dreptului la un proces echitabil protejat de art. 6 paragraf 1 din Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, în situația în care persoanele civile sunt judecate de instanțele militare.

Cu privire la aplicabilitatea Deciziei nr. XXX din 9 octombrie 2006 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secțiile Unite, potrivit căreia instanța competentă să soluționeze cererea de revizuire este instanța care a judecat cauza în primă instanță, chiar dacă, la momentul introducerii cererii, datorită modificării dispozițiilor legii procesual penale, aceasta nu mai are competența de a judeca fondul cauzei în primă instanță, Tribunalul Militar Cluj reține că această decizie nu este aplicabilă în speță, deoarece, din conținutul recursului în interesul legii promovat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și  Justiție,  nu  rezultă că s-ar fi  avut în  vedere situația în care modificările aduse Codului de procedură penală se referă la diferențierea competenței instanțelor civile față de cele militare. Se conchide că acel recurs în interesul legii a vizat numai instanțele de aceeași natură, civile sau militare, și nu mai este de actualitate ca urmare a hotărârii Curții Europene a Drepturilor Omului din 21 septembrie 2006 în cauza Maszni împotriva României.

Curtea de Apel Cluj, prin sentința penală nr. 9 din 16 ianuarie 2008, a declinat competența de soluționare a cererii de revizuire în favoarea Tribunalului Militar Cluj și, constatând conflictul negativ de competență, a trimis cauza Înaltei Curți de Casație și Justiție în vederea pronunțării regulatorului de competență .

Declinatorul de competență emis de Curtea de Apel Cluj are ca unică argumentație Decizia nr. XXX din 9 octombrie 2006 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secțiile Unite.

În rezolvarea conflictului negativ de competență, Înalta Curte de Casație și Justiție reține următoarele:

Prin sentința penală nr. 719 din 30 mai 1958 a Tribunalului Militar al Regiunii a lll-a Militară Cluj, numitul S.A. a fost condamnat alături de alți inculpați la pedeapsa capitală și confiscarea totală a averii. În baza acestei hotărâri s-a emis mandatul de executare a pedepsei nr. 1153 din 29 august 1958, iar la data de 1 septembrie 1958 condamnatul a fost executat.

Împotriva acestei sentințe a formulat cerere de revizuire numita S.E., sora condamnatului S.A.

Cererea de revizuire se întemeiază pe dispozițiile art. 394 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., descoperirea unor fapte sau împrejurări ce nu au fost cunoscute de instanță la soluționarea cauzei, și a fost formulată de sora condamnatului, persoană abilitată de dispozițiile art. 396 alin. (1) lit. b) C. proc. pen.

Potrivit art. 397 C. proc. pen., cererea de revizuire se adresează procurorului de la parchetul de pe lângă instanța care a judecat cauza in primă instanță, iar în conformitate cu dispozițiile art. 401 C. proc. pen., pentru cazul de revizuire prevăzut în art. 394 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., competentă să judece cererea de revizuire este instanța care a judecat cauza în primă instanță.

Prin Decizia nr. XXX din 9 octombrie 2006 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secțiile Unite, publicată în Monitorul Oficial nr. 725 din 26 octombrie 2007, dată în interesul legii, s-a statuat că „instanța competentă să soluționeze cererea de revizuire este instanța care a judecat cauza în primă instanță, chiar dacă, la momentul introducerii cererii, datorită modificării dispozițiilor legii procesual penale, aceasta nu mai avea competența de a judeca fondul cauzei în primă instanță.”

Instanța supremă a concluzionat că, în lipsa unei dispoziții contrare, instanța competentă să soluționeze cererea de revizuire este determinată de reglementarea în vigoare la data pronunțării hotărârii atacate pe această cale, iar nu de aceea existentă în momentul introducerii cererii de revizuire, instituindu-se astfel regula ultraactivității legii procedurale anterioare atunci când, împotriva unei atari hotărâri definitive, se exercită calea extraordinară de atac a revizuirii, ulterior modificării competenței de judecată.

În finalul expozeului hotărârii se conturează o excepție de la regula de conduită procedurală stabilită pentru interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 401 C. proc. pen., arătându-se că, în cazul în care instanța, care a soluționat fondul cauzei, a fost între timp desființată, un asemenea mod de a proceda nu ar mai fi posibil și, de aceea, numai într-o astfel de situație se impune să fie determinată competența de soluționare a cererii de revizuire potrivit normelor de competență în vigoare în momentul introducerii cererii.

Dezlegarea dată problemei de drept judecate este obligatorie pentru instanțe, chiar dacă, în cuprinsul hotărârilor supuse examinării instanței supreme, nu se regăsesc, în concret, rezolvări de practică judiciară asemănătoare speței de față.

Trebuie observat, însă, că, prin Hotărârea din 21 septembrie 2006, dată în Cauza Maszni împotriva României, publicată în Monitorul Oficial nr. 585 din 24 august 2007, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, Secția întâi, a constatat că a avut loc încălcarea art. 6 paragraf 1 din Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, în situația judecării civililor de către instanțele militare.

În această privință Curta a reamintit Raportul din 13 ianuarie 2006 privind problemele administrării justiției de către instanțele militare, care enunță principiul că „instanțele militare trebuie, din principiu, să fie necompetente să judece civili”, invocând și poziția similară ce fusese deja adoptată de Curtea Interamericană a Drepturilor Omului (Durand și Ugarte împotriva Peru), care statuase că instanțele militare trebuie să aibă o competență exclusivă rezervată personalului militar ce a comis infracțiuni sau delicte în timp ce își exercita îndatoririle.

Prin modificarea legislativă operată asupra Codului de procedură penală prin Legea nr. 356 din 21 iulie 2006 publicată în Monitorul Oficial nr. 677 din 7 august 2006, legiuitorul, dând curs unor rațiuni de bună administrare a justiției și tendinței manifestate în celelalte sisteme judiciare democratice de restrângere a competenței instanțelor militare exclusiv în sfera faptelor penale comise de personalul militar și anchetării și judecării de către parchetele și instanțele civile a cauzelor în care alături de militari sunt implicați și civili, a modificat dispozițiile art. 35 C. proc. pen., consacrând regula cu valoare de principiu a „judecării civililor de către instanțele civile.”

Aceeași lege, în cuprinsul art. III alin. (2) și (3), prin norme cu caracter tranzitoriu, a menținut în mod nejustificat competența instanțelor militare și, respectiv, a parchetelor militare, în cauzele aflate în curs de urmărire penală sau de judecată la data intrării în vigoare a acestei legi. În aplicarea acestor texte ale legii, urma ca parchetele militare și, respectiv, instanțele militare să continue urmărirea penală și judecata împotriva unor persoane care nu au calitatea de militari.

Constatând că legiuitorul a menținut în mod nejustificat competența instanțelor militare și, respectiv, a parchetelor militare, în cauzele aflate în curs de urmărire penală sau de judecată la data intrării în vigoare a acestei legi, ceea ce ar însemna că parchetele militare și, respectiv, instanțele militare să continue urmărirea penală și judecata împotriva unor persoane care nu au calitatea de militari, Curtea Constituțională, prin Decizia nr. 610 din 20 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial nr. 474 din 16 iulie 2007, a concluzionat că această derogare este vădit discriminatorie în raport cu criteriul avut în vedere de legiuitor în modificarea art. 35 alin. (1) și (2) C. proc. pen., și anume lipsa calității de militar a unuia sau unora dintre făptuitori.

S-a conchis, deci, că textele de lege menționate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituția României privind egalitatea în drepturi, întrucât reglementează diferit competența de urmărire penală și de judecată a unor persoane având același statut și aflate în aceeași situație juridică.

Această abordare a legiuitorului și, mai apoi, a instanței de contencios constituțional, vine să realizeze consacrarea, în dreptul procesual din țara noastră, a principiului nr. 5 din Raportul din 13 ianuarie 2006 al raportorului special al subcomisiei pentru promovarea și protecția drepturilor omului, potrivit căruia „instanțele militare trebuie, din principiu, să fie necompetente să judece civili”, constituind o garanție în plus a respectării dreptului la un proces echitabil și a egalității în drepturi.

Judecarea civililor de către civili, ca regulă procedurală fundamentală, poate fi constatată și în evoluția ce a marcat ultimul deceniu la nivelul sistemelor de drept internațional, ceea ce confirmă existența unei tendințe nete de a exclude competența instanțelor militare din domeniul penal atunci când este vorba de judecarea civililor.

Observând că prevederile legale interne și internaționale amintite sunt norme de reglementare a competenței după calitatea persoanei, care restrâng abilitarea judiciară a instanțelor militare, trebuie să precizăm că ele interesează ordinea publică și sunt de imediată aplicare (tempus regit actum). Incidența imediată a acestor prescripții procedurale nu este dată numai de principiul activității, ca regulă aplicabilă în absența unor dispoziții care să le proclame extraactivitatea, ci și de rațiunea adoptării legii de modificare a Codului de procedură penală și considerentele deciziei Curții Constituționale amintite. Mai mult, la această concluzie se ajunge indubitabil pentru a se asigura protejarea drepturilor procesuale ale persoanelor supuse jurisdicției penale și, îndeosebi, a dreptului la un proces echitabil, a egalității în drepturi.

La aceeași abordare ne obligă și dispozițiile constituționale înscrise în art. 11 potrivit cărora tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern și art. 20 alin. (2) conform cărora, dacă există neconcordanțe între pactele și tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, și legile interne, au prioritate reglementările internaționale, cu excepția cazului în care Constituția sau legile interne conțin dispoziții mai favorabile. Aceasta înseamnă că interdicția judecării civililor de către instanțele militare opera și înainte de modificările aduse Codului de procedură penală prin Legea nr. 356/2006, având în vedere jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.

Obligativitatea principiului ce se degajă din noile prevederi legale interne și opțiunile jurisprudențiale ale Curții Europene a Drepturilor Omului, regăsită în sistemele de drept europene și internaționale, limitează, sub acest aspect, aplicabilitatea Deciziei nr. XXX din 9 octombrie 2006 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secțiile Unite, în ceea ce privește competența instanțelor militare de a judeca cererile de revizuire a hotărârilor judecătorești prin care au fost condamnați civili, chiar dacă o instanță din această categorie procedase la judecarea în primă instanță, în ciclul ordinar de judecată.

Chiar dacă art. 401 C. proc. pen., care stabilește instanța competentă să soluționeze cererea de revizuire, nu a suferit textual modificări prin legea de modificare a Codului de procedură penală, acest text de lege, ca rezultat al interpretării teleologice și sistematice a Codului de procedură penală și a celorlalte dispoziții cu caracter procedural penal amintite, trebuie să deceleze, în conținutul său, și interdicția soluționării căii extraordinare de atac a revizuirii de către o instanță militară, dacă privește o persoană civilă condamnată. Nerespectarea acestui principiu consacrat, atât în dreptul intern, cât și în sistemele de drept internaționale, ar duce la situația inacceptabilă ca civilii, într-o eventuală rejudecare a cauzei, după admisibilitatea în principiu a cererii de revizuire, să fie judecați de către o instanță militară.

În aplicarea legii procesual penale în timp a fost consacrat principiul activității, potrivit căruia legea procesual penală este de imediată aplicare, toate activitățile procesuale realizându-se numai în conformitate cu legea în vigoare în momentul efectuării actului (tempus regit actum).

Prin activitatea legii procesual penale se înțelege aplicarea ei între momentul intrării în vigoare și momentul ieșirii din vigoare. Aceasta implică efectuarea tuturor actelor procedurale în conformitate cu legea în vigoare și recunoașterea ca valabile a actelor procedurale efectuate anterior intrării în vigoare a legii. De asemenea, o lege procesuală ieșită din vigoare nu mai produce efecte după abrogare.

Prin intrarea în vigoare a normelor de modificare a Codului de procedură penală se introduce în sistemul dreptului procesual penal intern o nouă regulă de delimitare a competenței personale a instanțelor și parchetelor militare, regulă caracterizată prin specialitate în raport cu normele de drept comun de stabilire a abilitărilor legale ale organelor judiciare. Norma procedurală de stabilire a instanței competente să soluționeze cererea de revizuire prescrisă de art. 401 C. proc. pen. reprezintă norma cadru, care stabilește dreptul comun în materie, aplicabilă, atât timp cât printr-o regulă specială nu se prevede altfel (specialia generalibus derogant).

Sintetizând cele de mai sus, Înalta Curte de Casație și Justiție reține că, în cauză, competența de soluționare a cererii de revizuire formulată de sora condamnatului civil executat aparține instanței civile determinată, sub aspect material, de dispozițiile art. 281 pct. 1 lit. a) C. proc. pen., privind competența în cazul infracțiunilor prevăzute în art. 155 - 173 C. pen. și infracțiunilor privind siguranța națională a României prevăzute în legi speciale, respectiv Curții de Apel Cluj, corespondentă, sub aspect teritorial, instanței de condamnare.

Față de considerentele ce preced, a fost stabilită competența de soluționare a cererii de revizuire formulată de revizuienta S.E. în favoarea Curții de Apel Cluj, dosarul fiind trimis acestei instanțe.