Hearings: December | | 2025
You are here: Home » Detalii dosar
Case number:
1751/1/2025
Old case number:
-
Case data:
08/20/2025
Initial case date:
10/02/2024
Case object judicial matter:
Asigurări sociale
Chamber:
Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept
Case object:
contestaţie decizie de pensionare
Secondary case objects:
-
Stage:
Sesizare prealabilă
Combined stage:
-
Docket parties:
  • PORA ZAMFIRA - Reclamant

    Last comunciation: 10/13/2025

  • CASA JUDEŢEANĂ DE PENSII MUREŞ - Pârât
Hearings:
Hearing date Hearing start hour  
10/27/2025 11:30
  • Panel: Completul pt. dezlegarea unor chestiuni de drept
  • Solution number: 385/2025
  • Solution date: 10/27/2025
  • Solution type: Hotărâre
  • Solution: civil - Respinge - ca inadmisibil
  • Details: Decizia nr. 385: Respinge, ca inadmisibile, sesizările conexate formulate de Tribunalul Mureş - Secţia civilă în dosarele nr. 6832/102/2024, nr. 6457/102/2024, nr. 8166/102/2024, nr. 6844/102/2024, nr. 6841/102/2024, nr. 6455/102/2024, nr. 6469/102/2024 şi nr. 8283/102/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele întrebări: (i) Dacă prevederile art. 1 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2024 se aplică: a) „personalului plătit din fonduri publice” care cumulează această calitate cu cea de beneficiar al drepturilor la pensie sau/şi cele privind alte prestaţii de asigurări sociale litigioase, care fac obiectul dosarului instanţei de trimitere; b) sau/şi fostului „personal plătit din fonduri publice” căruia i-a încetat această calitate şi ulterior a devenit beneficiar al drepturilor la pensie sau/şi cele privind alte prestaţii de asigurări sociale litigioase, care fac obiectul dosarului instanţei de trimitere; c) sau/şi beneficiarilor drepturilor la pensie sau/şi a celor privind alte prestaţii de asigurări sociale litigioase, care fac obiectul dosarului instanţei de trimitere, numai din momentul în care aceşti beneficiari au început să cumuleze dreptul litigios cu calitatea de „personal plătit din fonduri publice”; d) sau/şi beneficiarilor drepturilor la pensie sau/şi a celor privind alte prestaţii de asigurări sociale litigioase, care fac obiectul dosarului instanţei de trimitere, numai dacă aceşti beneficiari au realizat întregul stagiu necesar pentru acordarea dreptului litigios în calitate de „personal plătit din fonduri publice”; e) sau/şi beneficiarilor drepturilor la pensie sau/şi a celor privind alte prestaţii de asigurări sociale litigioase, care fac obiectul dosarului instanţei de trimitere, dacă aceşti beneficiari au realizat cel puţin o parte din stagiul necesar pentru acordarea dreptului litigios în calitate de „personal plătit din fonduri publice” f) sau/şi altor justiţiabili, ipoteză în care să fie dezlegată problema conţinutului şi limitelor concrete a persoanelor cărora li se aplică textul art. 1 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2024. (ii) Dacă, în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 144 alin. (1)-(2) şi alin. (5)-(6) din Legea nr. 360/2023, art. 112 alin. (3) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 181/2024, art. 157 alin. (2) din Legea nr. 127/2019, Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 108/2021 şi Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 487/2021, coroborate cu cele ale art. 4 din Legea nr. 24/2000, recalcularea pensiilor, sub aspectul stabilirii cuantumului „punctajelor anuale realizate”, presupune o recalculare efectivă a acestor punctaje, conform legislaţiei care le guvernează, printr-o verificare şi valorificare a tuturor datelor din dosarul de pensie sau presupune o recalculare efectivă a acestor punctaje numai printr-o verificare şi valorificare a datelor din baza de date constituită în urma procesului de evaluare a pensiilor potrivit ordinelor mai sus menţionate? (iii) În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 144 alin. (1)-(2) şi alin. (5)-(6) din Legea nr. 360/2023, art. 112 alin. (3) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 181/2024, art. 157 alin. (2) din Legea nr. 127/2019, Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 108/2021 şi Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 487/2021, care este actul juridic verificabil emis de casele teritoriale de pensii sau documentul verificabil eliberat de către acestea, echivalent unui tabel şi unui buletin de calcul, care atestă şi preia în concret datele din baza de date constituită în urma procesului de evaluare a pensiilor conform ordinelor mai sus menţionate, act/document care trebuie să stea la baza emiterii deciziilor de recalculare a pensiilor în temeiul art. 144 alin. (1)-(2) şi (5)-(6) din Legea nr. 360/2023 şi care să poată fi analizat de instanţa învestită cu judecarea contestaţiilor împotriva acestor decizii de recalculare, potrivit art. 127-128 din Legea nr. 360/2023? (iv) Dacă, în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 144 alin. (1)-(2) şi alin. (5)-(6) din Legea nr. 360/2023, art. 112 alin. (3) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 181/2024, art. 157 alin. (2) din Legea nr. 127/2019, Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 108/2021, Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 487/2021, coroborate cu cele ale art. 103 şi art. 127-128 din Legea nr. 360/2023 şi ale art. 1 alin. (2), art. 5 alin. (1)-(3) şi art. 22 alin. (2) din Codul de procedură civilă, cu ocazia cercetării legalităţii şi temeiniciei deciziilor de recalculare a pensiilor, emise în temeiul art. 144 alin. (1)-(2) şi (5)-(6) din Legea nr. 360/2023, instanţele de judecată sunt competente şi au obligaţia de a verifica realitatea şi exactitatea datelor, din baza de date constituită în urma procesului de evaluare a pensiilor potrivit ordinelor mai sus menţionate, date pretins a fi stat la baza emiterii deciziilor contestate respective? (v) Dacă, în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 2 lit. d), art. 144 alin. (1)-(2) şi alin. (5)-(6), art. 88, art. 83, art. 85 alin. (1)-(2) şi alin. (7) din Legea nr. 360/2023 şi art. 112 alin. (2) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 181/2024, coroborate cu cele ale art. 4 din Legea nr. 24/2000, la recalcularea reglementată de art. 144 alin. (1)-(2) şi (5)-(6) din Legea nr. 360/2023, „numărul total de puncte realizat” poate cuprinde şi punctele suplimentare prevăzute de art. 88 din Legea nr. 360/2023 care se adaugă la punctajul lunar calculat conform art. 85 alin. (7) din aceeaşi lege, pentru pensionarii care îndeplinesc condiţiile legale de acordare a acestor puncte suplimentare? (vi) Dacă, în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 2 lit. b)-d), art. 3 lit. h)-i), lit. l) şi lit. q)-r), art. 13-15, art. 39 alin. (1), art. 42, art. 86, art. 144 alin. (1)-(2) şi alin. (5)-(6), art. 83, art. 85 alin. (1) şi alin. (3)-(6), art. 94 alin. (5)-(6) din Legea nr. 360/2023 şi art. 112 alin. (4) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 181/2024, coroborate cu cele ale art. 4 din Legea nr. 24/2000, la recalcularea reglementată de art. 144 alin. (1)-(2) şi (5)-(6) din Legea nr. 360/2023, „punctele de stabilitate” se acordă şi pentru: a) perioadele suplimentare prevăzute de art. 15 din Legea nr. 360/2023; b) perioadele asimilate prevăzute de art. 3 lit. h)-i) şi lit. q), art. 14, art. 42, art. 86 din Legea nr. 360/2023; c) perioada contributivă realizată după data înscrierii la pensia din sistemul public, conform art. 94 alin. (5)-(6) din Legea nr. 360/2023? Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă. Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 27 octombrie 2025.
Avenues of appeal:
-