Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecțiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislația din domeniul achizițiilor publice. Constatarea neîncadrării în condiţiile legale. Legalitate.

O.G. nr. 14/2013

H.G. nr. 525/2007

O.U.G. nr. 34/2006

 

Potrivit dispoziţiilor art. 4 alin. (3) lit. c)  din O.G. nr. 14/2013, prevederile art. 1-3 din acest act normativ se aplică numai contractelor de achiziţie publică a căror documentație de atribuire a fost evaluată și aprobată de Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice.

Existenţa unei nereguli, constând într-o abatere de la legislaţia privind materia achiziţiilor publice rezultată din cerinţele caietului de sarcini, face să fie legală emiterea Notei de neîncadrare în prevederile O.G. nr. 14/2013, în condiţiile în care ANRMAP, potrivit prevederilor art. 71 alin. (3) lit. a) din HG nr. 525/2007, nu avea în atribuţii obligaţia de a verifica aspectele tehnice cuprinse în caietul de sarcini.

Decizia nr. 2742 din 20 octombrie 2016

 

1.Cererea de chemare în judecată . Cadrul procesual

Prin cererea formulată, reclamantul Municipiul X – reprezentat prin Instituţia Primarului, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul  Dezvoltării  Regionale şi Administraţiei Publice – Direcţia Generală de Programe Europene, a solicitat  anularea deciziei nr. 45 din 20.01.2014, emisă de pârât, privind modul de soluţionare a contestaţiei formulată de Municipiul X împotriva Notei de neîncadrare în prevederile O.G. nr. 14/2013; anularea Notei de neîncadrare în prevederile O.G. nr. 14/2013 comunicata prin adresa nr. 92536/06.12.2013, aferentă proiectului cod SMIS 13507 cu titlul "Modernizare Strada Unirii din Municipiul X" şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de acest proces conform art. 453 Cproc.civ.

2. Soluţia instanţei de fond

Prin sentinţa civilă nr. 194 din  2 octombrie 2014 Curtea de Apel Galaţi – Secţia  contencios administrativ şi fiscal a admis acţiunea formulată de reclamantul Municipiul X, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul  Dezvoltării  Regionale şi Administraţiei Publice  – Direcţia Generală de Programe Europene şi, în consecinţă, a anulat Decizia nr. 45 din 20.01.2014 emisă de M.D.R.A.P. - Direcţia Generală Programe Europene de soluţionare a contestaţiei, a anulat Nota de neîncadrare în prevederile OG nr. 14/2013, emisă de aceeaşi pârâtă şi a  obligat pârâta la plata sumei de 1.000 lei cheltuieli de judecată către reclamantul Municipiul X.

3. Cererea de recurs şi motivele  înfăţişate   

Împotriva sentinţei civile nr. 194 din  2 octombrie 2014, pronunţată de Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal, pârâtul Ministerul  Dezvoltării  Regionale şi Administraţiei Publice a declarat recurs.

Recursul declarat de  pârâtul  Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) s-a întemeiat pe dispoziţiile  art. 488 alin.(1) pct.8 Cod procedură civilă, în temeiul cărora recurentul-pârât a  solicitat  casarea  sentinţei atacate şi rejudecarea cauzei, cu consecinţa  respingerii  ca  neîntemeiată a  acţiunii  formulate de  intimatul-reclamant Municipiul X.

În esenţă, prin motivele de  recurs dezvoltate,  recurentul-pârât a arătat că sentinţa recurată a fost dată cu încălcarea  normelor de drept material, respectiv a  art. 2 alin.(1) lit.g1) din HG nr.525/2007, în vigoare la data la care ANRMAP a verificat  procedura de  achiziţie (4.11.2011), din cuprinsul cărora rezultă că o atare  evaluare nu  viza aspectele  tehnice  ale caietului de sarcini.

A arătat astfel recurentul că este  fără  putinţă de  tăgadă faptul că, de vreme ce ANRMAP nu avea atribuţii în ceea ce  priveşte evaluarea aspectelor tehnice ale caietului de sarcini, nu putea proceda la verificarea acestora, indiferent de presupunerile  instanţei de  fond.

În fine, recurentul a mai  arătat că din cuprinsul  procedurii nr. 114852/24.11.2011, „evaluat  şi aprobat” de către  ANRMAP, se poate  lesne  observa  că acesta nu cuprinde elemente  referitoare la  caietul de  sarcini astfel  încât, în mod firesc ANRMAP nu  putea  „evalua” sau  „aproba” aspectele  tehnice  cuprinse  în  acesta, la cererea de  recurs fiind  ataşate şi punctul de  vedere, respectiv Nota  ANRMAP referitoare la  cauza  de  faţă, cu  nr, 18765/03.12.2013 (fila 12 dosar recurs) ce confirmă toate susţinerile vizând  competenţele  prevăzute de lege  ale  ANRMAP.

4.Apărările  intimatului-reclamant Municipiul X

Intimatul Municipiul X a  formulat  întâmpinare  în cauză, solicitând  respingerea recursului ca nefondat, reiterând  situaţia de  fapt  şi  aspectele  cuprinse  în  acţiunea introductiva şi apreciind  că  hotărârea primei  instanţe  este  corectă  şi  dată pe baza  unei juste  aplicări  şi  interpretări a  dispoziţiilor  legale  aplicabile.

5.Procedura de  soluţionare a  recursului

Raportul întocmit  în cauză, în condiţiile  art. 493 alin.(2)  şi (3) din Codul de procedura civilă, republicat, a fost analizat în completul de filtru, fiind  comunicat părţilor  în baza încheierii de  şedinţă din  data de  9 martie 2016, conform art. 493 alin.(4) Cod procedură civilă.

Părţile  nu au  depus  puncte de vedere  referitor la concluziile  raportului întocmit asupra admisibilităţii în principiu a   recursului.

La termenul de  astăzi, în Camera de  consiliu, completul  de  filtru a  constatat, în  raport de  conţinutul raportului  întocmit în cauză şi de  trimiterile  la  precedentele  jurisprudenţiale enunţată, că sunt  întrunite  toate  cerinţele prevăzute de  art. 493 alin.(6) Cod procedură civilă astfel că  se  poate  pronunţa asupra fondului  recursului, fără citarea  părţilor, printr-o decizie definitivă ce va fi  comunicată  părţilor.

6.Soluţia şi considerentele instanţei de recurs

Analizând  sentinţa atacată în raport de  criticile  ce i-au   fost aduse, Înalta Curte , în urma  propriului  demers de  examinare a  actelor şi lucrărilor dosarului, cât şi cu privire la conţinutul prevederilor  legale  aplicabile, constată că  este  fondat recursul de  faţă şi  drept  urmare va fi  admis  cu  consecinţa  casării  sentinţei  recurate şi a respingerii acţiunii intimatului-reclamant, în rejudecare, ca  neîntemeiată, în considerarea  celor  în continuare arătate.

Criticile  formulate de  recurentul-pârât, subsumate  motivului de  nelegalitate  prevăzut  de art. 488 pct.8 Cod procedură civilă, sunt  întemeiate  în opinia  Înaltei  Curţi.

Instanţa de  fond, prin sentinţa  recurată, a admis  acţiunea  reclamantului-intimat Municipiul X şi a anulat actele administrative atacate, reţinând, în esenţă, că în cauză sunt  întrunite cumulativ toate  condiţiile legale impuse prin art. 2 alin.(4) lit.c) din OG nr.14/2013 pentru ca sumele reţinute în sarcina reclamantului solicitant (corecţie financiară aplicată  în cuantum de 2018,18 lei) să fie raportate  de  la  bugetul de stat.

Contrar  celor afirmate în cuprinsul  hotărârii  atacate şi în acord cu  criticile  recurentului-pârât, Înalta Curte  constată că  nici  cea  de-a treia condiţie  prevăzută de  textul de  lege  sus indicat, respectiv ca „abaterea de la prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice să rezulte din documentaţia de atribuire  evaluată şi aprobată  de  ANRMAP”,  nu este  întrunită în cauză.

Astfel cum a rezultat, fără îndoială, în cauză, abaterea constatată a vizat aspectele tehnice formulate de reclamant în  caietul de  sarcini aferent documentaţiei de  atribuire a  contractului de  achiziţie publică de  lucrări.

Aprecierea primei instanţe în sensul că întreaga  documentaţie  de atribuire a  fost de  fapt evaluată şi  aprobată  de  către ANRMAP prin aceea că respectivul caiet de  sarcini aparţine  documentaţiei  de  atribuire  nu este  întemeiată, fiind  de  altfel  lipsită de   temei legal.

Astfel cum bine  a  reţinut   autoritatea  recurentă, prin  actele  a căror anulare a fost nelegal dispusă de  prima  instanţă, solicitarea UAT municipiul X nu  putea   fi reţinută întrucât abaterea de la prevederile legislaţiei privind materia achiziţiilor publice a rezultat din cerinţele Caietului de sarcini, act care aparţine documentaţiei de atribuire (conform prevederilor art. 33 alin.(2) din OUG nr. 34/2006) dar care nu a fost evaluat/aprobat de către ANRMAP, întrucât aceasta din urmă, conform prevederilor art. 71 alin. (3) lit. a) din HG nr. 525/2007, nu avea în atribuţii obligaţia de a verifica aspectele tehnice cuprinse în caietul de sarcini.

Instanţa de recurs a  constatat astfel că sentinţa recurată a fost dată cu încălcarea normelor de drept material, respectiv a HG nr. 525/2007, privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, precum şi a prevederilor OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. 1 lit. g1) din HG nr. 525/2007, în vigoare la data la care ANRMAP a verificat procedura de achiziţie (04.11.2011), „în vederea realizării rolului său fundamental privind formularea la nivel de concepţie, promovarea şi implementarea politicii în domeniul achiziţiilor publice, precum şi pentru asigurarea unei bune funcţionări a instituţiei, A.N.R.M.A.P. îndeplineşte următoarele funcţii şi atribuţii principale: în aplicarea dispoziţiilor art. 2 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2005 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2006, cu modificările ulterioare, evaluează, înainte de transmiterea spre publicare a invitaţiei/anunţului de participare, conformitatea cu legislaţia aplicabilă din domeniul achiziţiilor publice a documentaţiei de atribuire aferente contractelor de achiziţie publică care intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.  337/2006,  cu modificările şi completările ulterioare, această evaluare nevizând aspectele tehnice ale caietului de sarcini".

De asemenea, potrivit prevederilor art. 331 alin. 1 din OUG nr. 34/2006, "Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice evaluează, înainte de transmiterea spre publicare a invitaţiei de participare/anunţului de participare, conformitatea cu legislaţia aplicabilă în domeniul achiziţiilor publice a documentaţiei de atribuire aferente contractelor de achiziţie publică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, fără ca această evaluare să aibă în vedere caietul de sarcini sau documentaţia descriptivă, după caz."

Este astfel fără putinţă de tăgadă faptul că, de vreme ce ANRMAP nu avea atribuţii în ceea  ce  priveşte  evaluarea  aspectelor  tehnice  ale  caietului  de  sarcini  (aspect restricţionat atât prin hotărârea de guvern de organizare şi funcţionare a ANRMAP cât şi prin legislaţia în materia achiziţiilor publice), nu putea proceda la verificarea acestor aspecte.

Mai mult decât atât, relevanţă prezintă împrejurarea că, din analiza Raportului procedurii nr. 114852/24.11.2011 „evaluat şi aprobat" de către ANRMAP, se poate lesne observa că acesta nu cuprinde elemente referitoare la caietul de sarcini astfel încât, în mod firesc, ANRMAP nu putea „aproba" sau „evalua" aspectele tehnice cuprinse în acesta.

Concluzionând , în raport de  toate cele  mai sus arătate, în  temeiul  art. 20 alin.(1) din Legea nr. 554/2004 şi a art. 496 alin.(1) şi (2) Cod procedură civilă, Înalta Curte a admis  recursul, a casat sentinţa atacată şi în rejudecare pentru considerentele  expuse  a respins  ca  neîntemeiată acţiunea  reclamantului Municipiul X.