Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 2749/2016

Şedinţa publică de la 21 octombrie 2016

           

Asupra  recursurilor de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

1.Cadrul procesual. Cererea de chemare în judecată

Prin cererea formulată, reclamanta SC „A” SA a chemat în judecată pe pârâţii Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice şi Guvernul României – Secretariatul General al Guvernului, solicitând instanţei ca prin hotărârea judecătorească  ce  se va pronunţa să se dispună obligarea acestora la plata unei despăgubiri în sumă de 160.554.322 lei, echivalentul la data introducerii prezentei acţiuni, pentru suma de 36.178.809,96 Euro, reprezentând despăgubirea cuvenită pentru repararea prejudiciului cauzat prin emiterea actului administrativ anulat şi prin neexecutarea întocmai a obligaţiilor stabilite conform sentinţei civile nr. 69/C A/28.02.2011 pronunţate în dosarul nr. 1292/36/2008 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, irevocabilă prin  Decizia nr. 4399 din 30 octombrie 2012 a Înaltei Curţi de  Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

2.Soluţia instanţei de fond

Prin sentinţa civilă nr. 92 din  24 aprilie 2014 Curtea de Apel Constanţa – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţiile invocate  şi a respins cererea reclamantei SC „A” SA, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice  şi Guvernul României – Secretariatul General al Guvernului, ca rămasă  fără obiect.

3. Cererea de recurs şi motivele  înfăţişate

Împotriva sentinţei civile nr. 92 din  24 aprilie 2014, pronunţată de Curtea de Apel Constanţa – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, reclamanta SC „A” SA a declarat recurs, invocând ca temei de drept al demersului  procesual prevederile art. 483, art. 486, art. 488 alin.1 pct.4, 5, 6, 7 şi 8 şi art. 497 Cod procedură civilă.

În esenţă, prin  criticile dezvoltate au fost  înfăţişate  următoarele:

•sentinţa cuprinde  motive contradictorii  şi străine de  natura şi obiectul   sau conţinutul cauzei;

• grava eroare  în care  s-a aflat  instanţa este  evidentă în condiţiile în care nu se putea pune problema despăgubirilor băneşti la momentul solicitării  anulării actului, de vreme ce a fost cerută şi admisă încă la acea dată, despăgubirea în natură, prezumată a se executa de bună voie de către  autorităţile publice  debitoare;

•obiectul prezentei cauze  era şi este  reprezentat de realizarea interesului  legitim al reclamantei  de a obţine  despăgubirea cuvenită din partea pârâţilor, respectiv executarea obligaţiei deja impusă judiciar şi irevocabil prin  echivalent bănesc;

•sentinţa recurată este  lipsită de  orice  temei legal, de analiză proprie, încalcă  normele de  drept material, susţinerile  pârâţilor, preluate  integral şi necritic, fiind  lipsite de orice  substanţă;

•nu există  nici un  temei legal  pentru  neexecutarea  unei  hotărâri judecătoreşti irevocabile şi deci  executorie, susţinerile şi apărările  pârâţilor legate  de  obiectul primului  dosar şi de posibilitatea  de executare fiind, în fapt, o contestare a  autorităţii de lucru judecat;

•nici instanţa de fond şi nici pârâţii nu au răspuns situaţiei de drept invocată de reclamantă  la  pct.16 din acţiune, derivând din  prevederile  art. 20 din HG nr.780/2006, privind stabilirea schemei de  comercializare a certificatelor de emisii de  gaze cu efect de seră, forma în vigoare la această dată;

•raportat la  obiectul  cererii,  reprezentat de  o despăgubire bănească echivalentă  sau  corespunzătoare,în raport de  neexecutarea, conform  legii, nici directă şi nici indirectă,  a obligaţiei de  a face,  ce  implică un fapt personal al  autorităţii publice debitoare, stabilită prin titlul executoriu, o eventuală dispariţie a   obiectului  obligaţiei de a face sau  imposibilitatea  obiectivă de executare, oricum  nu ar putea  reprezenta  motive care  să  conducă  la lipsa  obiectului cererii de  despăgubire;

•sentinţa reprezintă  în acest  mod, prin soluţia  adoptată, o evidentă  depăşire a  atribuţiilor  puterii   judecătoreşti şi  totodată o încălcare  manifestă a  autorităţii de  lucru judecat a sentinţei civile nr. 69/CA din 28.02.2011, titlu executoriu, irevocabilă urmare a  deciziei ÎCCJ-SCAF nr. 4399 din  30.10.2012;

•au  fost  încălcate  în cauză atât  norme  procedurale  cât şi  norme de  drept material având caracter imperativ, din perspectiva modului în care  instanţa de fond a  procedat  la  soluţionarea  tuturor cererilor  incidente ale  părţilor şi a  cauzei deduse judecăţii, în ansamblul său.

4.Apărările  intimaţilor-pârâţi

4.1. Guvernul României a formulat  întâmpinare  la recursul  reclamantei-recurente, solicitând, în esenţă, respingerea acestuia ca nefondat şi menţinerea  hotărârii instanţei de  fond, ca   fiind legală şi temeinică, în condiţiile  în care excepţia  lipsei de   obiect a fost corect  admisă, HG nr. 60/2008 producându-şi  efectele şi  fiind  valabilă pentru perioada 2007-2012.

4.2. Ministerul Mediului  şi Schimbărilor  Climatice  (MMSC), la  rândul său, a formulat  întâmpinare prin care  a  solicitat  respingerea  recursului recurentei, arătând, în esenţă, în contextul  unor ample  referiri la  situaţia de  fapt, că recurenta   nici nu a  invocat motive de  nelegalitate ale  hotărârii  instanţei de fond ci se  tinde la  o restabilire a  situaţiei de  fapt, ceea ce nu este  admisibil în calea de atac a  recursului.

 Recurenta-reclamantă a  formulat  şi depus  la dosar răspunsuri  la  cele două întâmpinări, sus  menţionate.

5.Procedura derulată  în recurs şi recursul incident

5.1. Pe baza  recursului, a întâmpinărilor şi  răspunsului la  întâmpinare, în temeiul  art. 493 alin.(2) şi (3) Cod procedură civilă, a  fost  întocmit raportul  asupra admisibilităţii în principiu a recursului, comunicat părţilor  potrivit  încheierii din data de  17 iunie 2015.

Prin  încheierea  de la  25.11.2015 din  Camera de  Consiliu, completul  de  filtru a  admis  în principiu recursul  şi  conform  art. 493 alin.(7) Cod procedură civilă a  fixat  termen de  judecată pe fond a recursului, cu  citarea părţilor.

5.2.La data de  14.10.2015, recurenta-reclamantă a  depus la dosar, în susţinerea  recursului promovat, (i) copia  sentinţei civile  nr. 31/CA/6.07.2015, pronunţată de  Curtea de Apel Constanţa (dos 726/36/2014) în temeiul  art. 24 alin.3 din Legea nr. 554/2004, republicată, prin care  au  fost  aplicate  amenzi şi penalităţi  împotriva  conducătorilor  autorităţilor  publice debitoare (intimatele din prezenta cauză) până la data executării sentinţei civile nr. 69/CA/28.02.2011, irevocabilă prin Decizia ÎCCJ nr.4399/30.10.2012 şi (ii) HG nr.611/2015, pentru  modificarea  pct. 8.2  nr. 149 din Planul naţional de alocare  privind  certificatul de  emisii de  gaze cu efect de seră pentru perioadele  2007 şi 2008-2012, aprobat prin  HG nr.60/2008, în al cărei preambul se  menţionează că această hotărâre se adoptă având în vedere sentinţa civilă nr. 69/CA/28.02.2011 a Curţii de  Apel Constanţa (filele 83-95 dosar recurs).

5.3.Intimatul  Ministerul Mediului  şi Schimbărilor Climatice a formulat  în cauză, la data de  17.10.2016, în temeiul art. 483 Cod procedură civilă, un recurs incident, invocând,  în esenţă, motivele  în continuare arătate, despre care  susţine că  se  circumscriu art. 488 alin.(1) pct.6 şi 8 Cod procedură civilă, solicitând  admiterea  acestuia  şi modificarea  în parte a  hotărârii primei instanţe, în sensul  admiterii  excepţiei  prescripţiei  dreptului material la  acţiune al reclamantei recurente şi obligarea  acesteia  la plata cheltuielilor de  judecată:

•este nelegală soluţia instanţei de fond dată excepţiei prescripţiei dreptului  material la acţiune, din perspectiva art. 488 alin.(1) pct.6 şi 8 Cod procedură civilă;

•actul administrativ vătămător, HG nr.60/2008 era cunoscut  de  recurentă şi la data  acţiunii iniţiale, ce a făcut obiectul dosarului nr. 1292/36/2008, când  însă nu a  evaluat prejudiciul  astfel că termenul  de  prescripţie  începe să curgă de la  data la  care  Rompetrol a avut  sau putea  avea cunoştinţă de  valoarea  prejudiciului  său, anterior datei  de  30.11.2012;

•termenul special de prescripţie, de 1 an de zile, s-a împlinit fie la  2.07.2009, fie la  28.02.2012, întinderea prejudiciului pretins trebuind a fi  raportată şi la recunoaşterile  exprese ale  Rompetrol din prezenta cauză, nefiind  justificată intervenirea unor elemente de natură a stabili că termenul de prescripţie curge de la  o altă dată.

6.Considerentele  Înaltei Curţi asupra recursurilor

6.1.Recursul  recurentei-reclamante S.C. „A” S.A.

Examinând sentinţa  atacată prin  prisma  criticilor  recurentei-reclamante, faţă de  apărările  intimaţilor şi   raportat la  reevaluarea  ansamblului  probator administrat în cauză ca şi a  cadrului  normativ aplicabil, Înalta Curte  constată că recursul,  respectiv motivele de casare întemeiate pe   prevederile art. 488 alin.(1) pct.6 şi 8  sunt  fondate, impunându-se  casarea  hotărârii  şi trimiterea  cauzei  spre  rejudecare, în sensul  şi pentru  argumentele  în continuare  expuse.

Recurenta  reclamantă S.C. „A” S.A. a investit  instanţa de  contencios administrativ  cu cererea de  obligare  a  intimaţilor-pârâţi la  plata în favoarea sa a unei despăgubiri în sumă de 160.554.322 lei, reprezentând  despăgubirea cuvenită pentru repararea prejudiciului cauzat prin emiterea  actului administrativ anulat şi prin neexecutarea  întocmai a  obligaţiilor stabilite conform sentinţei civile nr. 69/CA/28.02.2011 a Curţii de  Apel Constanţa, definitivă, invocând în drept  dispoziţiile  art. 1, 8 şi 18  din Legea nr. 554/2004, republicată.

Instanţa de fond, primind  excepţia lipsei de  obiect, invocată de intimatul-pârât MMCG, în esenţă, pe considerentul că, raportat la hotărârea judecătorească definitivă invocată de  reclamantă, sesizarea  instanţei la un interval de   timp de  10 luni de la  ieşirea  din  vigoare a  HG nr.60/2008, în condiţiile în care actul normativ solicitat  a fi modificat şi-a produs efectele  juridice  pentru care a fost  elaborat, nu mai are obiect, a respins ca atare acţiunea  reclamantei.

A mai  a arătat  prima instanţă că la momentul introducerii  prezentei  acţiuni nu mai este  posibilă acordarea de  despăgubiri recurentei-reclamante, deoarece, pe de o parte,  aceasta a avut la dispoziţie  calea specială a executării  obligaţiei, prevăzută de art. 24 din Legea nr. 554/2004, iar, pe de altă parte, HG nr.60/2008 şi-a  produs  efectele, fiind  valabilă pentru perioada  2007-2012.

 Raportat la  considerentele  sus expuse, Înalta Curte  reţine  că sunt  fondate criticile  recurentei-reclamante întemeiate  pe  prevederile  art. 488 alin.(1) pct.6 Cod procedură civilă şi respectiv pct.8 Cod procedură civilă.

 Motivaţia  primei instanţe  în susţinerea  soluţiei  adoptate, aceea de a fi respinsă acţiunea  reclamantei pe excepţia rămânerii fără obiect apare, întâi, ca fiind  contradictorie întrucât conţine argumente ce ţin mai degrabă de temeinicia cererii (a se vedea cele mai sus citate vizând căile legale despre care instanţa a  apreciat că au fost la dispoziţia recurentei-reclamante) ca şi de  imposibilitatea de punere în executare a hotărârii judecătoreşti definitive/irevocabile prin Decizia nr.4399/30.10.2012, incluzând ieşirea  din vigoare a  actului  normativ solicitat a fi modificat (HG nr.60/2008) şi nu de  lipsa  propriu-zisă a obiectului  cererii.

Incidenţa motivului de  casare prevăzut de art. 488 pct.8 Cod procedură civilă este atrasă, în opinia instanţei de recurs, de greşita  aplicare şi interpretare a  prevederilor  cuprinse în Legea nr.554/2004, republicată ce  au  fost indicate  de  recurenta-reclamantă ca temei  de drept al acţiunii de  faţă, ca şi a prevederilor  art. 194 Cod procedură civilă.

Practica judiciară anterioară noului  cod  civil a consacrat soluţia de   respingere a cererii ca rămasă  fără obiect, atunci când ceea ce s-a dedus judecăţii a fost deja executat de pârât (pârâţi) de bună voie, înainte de finalizarea procesului, urmare a unei împrejurări intervenite ulterior  introducerii cererii de  chemare  în judecată.

Deşi nu este consacrată legislativ, o atare soluţie îşi menţine  aplicabilitatea şi se  justifică şi sub imperiul noului  Cod de procedură civilă, fiind dedusă pe cale de interpretare din dispoziţiile art. 194 lit.c) din Codul de procedură civilă (corespondent al art. 112 pct.3 din vechiul cod de procedură civilă).

Raportat la considerentele teoretico-jurisprudenţiale enunţate, se constată că în prezenta cauză nu este incidentă ipoteza premisă a interpretărilor  consacrate, fiind  evident  că nu a intervenit  o executare  de  bună voie a obiectului cererii dedusă judecăţii şi nicio altă împrejurare ulterioară  introducerii  cererii de chemare  în judecată, în acest sens.

În acord cu  criticile  recurentei-reclamante  şi în opinia  Înaltei Curţi se reţine că  nu este  întemeiată soluţia de  admitere a excepţiei lipsei/rămânerii  de obiect, pe considerentul că HG nr.60/2008 avea o perioadă limitată de  aplicabilitate, astfel că aplicarea sancţiunilor pentru neexecutarea dispoziţiilor din  sentinţa civilă nr. 69/CA/2011 nu  mai este  posibilă, întrucât aceasta chiar  este o apărare de fond, care, în niciun caz nu lipseşte cererea  reclamantei-recurente de  obiect.

Criticile recurentei-reclamante sunt  întemeiate şi faţă de  împrejurarea că prima  instanţă  nu a examinat  cu acurateţe „obiectul” cererii  de chemare  în judecată şi mai cu seamă temeiul de  drept al  acesteia, recurenta indicând  atât  în acţiunea  principală, ca şi  prin motivele de  recurs că, faţă de  imposibilitatea  executării directe a obligaţiei, invocată de intimaţii-pârâţi, se impune cu  necesitate executarea  prin  echivalent prevăzută de art. 1530-1548 Cod  civil, or acest aspect a rămas  cu  totul  neanalizat de  către  prima instanţă.

  Concluzionând, Înalta Curte primind criticile  recurentei-reclamante circumscrise motivelor de  casare sus arătate, pe care  le-a  apreciat ca fiind întemeiate, urmează aşadar a admite recursul, în temeiul art. 496 alin.(1) şi (2) şi art. 497 Cod procedură civilă, cu referire la art. 20 din Legea nr. 554/2004, republicată şi a casa hotărârea primei instanţe cu consecinţa  trimiterii  cauzei  spre  rejudecare, asupra  fondului  cererii, dată fiind nelegalitatea soluţionării cererii  iniţială pe o  excepţie de  procedură.

Cu ocazia  rejudecării cauzei  prima  instanţă urmează a avea  în vedere  şi a  evalua probator înscrisurile noi depuse în recurs de către recurentă, respectiv sentinţa civilă nr. 31/CA/6.07.2015 a Curţii de Apel Constanţa (nedefinitivă) şi HG nr.611/2015 (filele  83 şi  următoarele dosar recurs).

În fine, instanţa de  rejudecare urmează a se pronunţa  şi asupra  celorlalte susţineri şi apărări ale  recurentei-reclamante vizând  legalitatea  modalităţii de reprezentare  a  intimatei-pârâte şi  recurente MMSC.

6.2. Recursul incident formulat de pârâtul Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice

Faţă de  caracterul accesoriu al  recursului incident, raportat la  prevederile  art. 491 raportat la  art. 472 Cod procedură civilă, cu aplicarea  art. 488 Cod procedură civilă, Înalta Curte urmează să admită şi acest recurs, urmare admiterii  recursului principal şi mai ales a soluţiei adoptate, respectiv cea de casare a hotărârii atacate  cu trimitere  spre rejudecare, ceea ce  înseamnă că  instanţa de  rejudecare urmează a analiza şi conţinutul acestui recurs, în contextul  rejudecării unitare  a  cauzei.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

 

Admite recursul declarat de reclamanta S.C. „A” S.A. şi recursul incident formulat de  pârâtul Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor împotriva sentinţei civile nr. 92 din 24 aprilie 2014, pronunţată de Curtea de Apel Constanţa – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Casează sentinţa atacată şi trimite cauza spre rejudecare la aceeaşi instanţă.

Definitivă.

Pronunţată, în şedinţă publică, astăzi  21 octombrie 2016.