Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Imobil preluat în mod abuziv de stat. Măsuri reparatorii în echivalent. Stabilirea și plata despăgubirilor. Incompatibilitatea judecătorului. Cazuri de incompatibilitate.

 

Cuprins pe materii. Drept civil. Dreptul de porprietate. Imobil preluat în mod abuziv de stat. Măsuri reparatorii în echivalent. Stabilirea și plata despăgubirilor.

     Drept procesual civil. Compunerea instanței.Incompatibilitatea judecătorului.

 

Index alfabetic. Drept civil și drept procesual civil.

-          Imobil preluat de stat.

-          Despăgubiri.(Măsuri reparatorii în echivalent. Stabilirea și plata despăgubirilor)

-          Cazuri de incompatibilitate a judecătorului..

 

C. pr. civ.: art. 24 alin. (1)

 

 

1.Obligația de a stabili măsura reparatorie în echivalent revine deținătorului imobilului preluat în mod abuziv de stat, iar nu prefecturii , stabilirea efectivă și acordarea despăgubirilor urmând a se face în sensul reglementat prin lege specială.

2. Este caz de incompatibilitate, numai dacă judecătorul a pronunțat o hotărâre prin care se dezleagă o problemă litigioasă, de natură să dezinvestească instanța, adică numai dacă s-a pronunțat asupra fondului ori a rezolvat situații juridice, iar consecință a casării, instanța de trimitere are de dezbătut din nou fie fondul, fie aceleași situații juridice.

            Nu este însă caz de incompatibilitate când judecătorul a soluționat cauza pe temeiul unei excepții procesuale, iar prin casarea cu trimitere s-a dispus judecarea fondului pricinii.

 

NOTĂ. Stabilirea și plata despăgubirilor s-a reglementat prin Capitolul VII al Legii  nr. 247/2005.

 

Î.C.C.J., Secția civilă și de proprietate intelectuală, decizia nr. 3202 din 21 aprilie 2005

 

 

            La data de 20 septembrie 2001 reclamantul C.Ș. a chemat în judecată pe pârâta Prefectura județului Galați pentru a fi obligată la plata de despăgubiri civile pentru locuința, anexele gospodărești și alte bunuri imobile situate în comuna Cuca, județul Galați, de care a fost deposedat la data de 11 octombrie 1989 și care au făcut obiectul notificării nr. 94 din 25 iunie 2001 adresată pârâtei.

            Cauza a parcurs un prim ciclu procesual finalizat prin decizia nr.234 din 28 ianuarie 2003 pronunțată de Curtea Supremă de Justiție – Secția civilă, prin care au fost casate hotărârile anterioare ale Tribunalului Galați și Curții de Apel Galați, dispunându-se trimiterea dosarului la Tribunalul Galați pentru soluționarea fondului.

            Prin sentința civilă nr. 569 F din 7 noiembrie 2003, Tribunalul Galați, secția civilă a admis cererea și a dispus acordarea, către reclamant, de către pârâtă, de despăgubiri bănești potrivit Legii nr. 10/2001.

            Împotriva sentinței, au declarat apel atât reclamantul cât și prefectura.

            Curtea de Apel Galați, secția civilă, prin decizia civilă nr.250/A din 2 martie 2004,  a respins ca nefondat apelul declarat de reclamant, a admis apelul declarat de pârâta și a schimbat în parte sentința în sensul că a constatat că reclamantul este îndreptățit să primească despăgubiri.

            Referitor la  apelul reclamantului, Curtea a reținut că unicul motiv de apel a vizat faptul că prima instanță nu a precizat cuantumul despăgubirilor, scop în care se impune efectuarea unei expertize tehnice pentru evaluarea imobilului, motiv apreciat ca nefondat față de prevederile art. 36 și art. 37 din Legea nr. 10/2001.

            În raport de aceleași dispoziții legale, a fost admis apelul pârâtei, constatându-se că prefecturile nu au obligația de a plăti despăgubiri bănești, instanța putând doar constata dreptul reclamantului de a beneficia de despăgubiri.

            Reclamantul a declarat recurs, susținând că hotărârile date în primă instanță și în apel sunt nelegale, arătând că la pronunțarea deciziei instanței de apel a participat un judecător incompatibil, care a pronunțat și decizia casată de instanța supremă; că, instanțele, din al doilea ciclu procesual, au încălcat dispozițiile deciziei de casare, prevederile art. 37-40 din Legea nr. 10/2001 și normele metodologice pentru aplicarea Legii nr.10/2001 prin aceea că nu conțin o dispoziție de plată și nici cuantumul despăgubirilor, având astfel „doar o calitate decorativă”.

            Reclamantul a solicitat instanței de recurs să oblige pe pârâtă să evalueze locuința și anexele gospodărești, bunurile aflate în casă la momentul preluării de către stat și distruse odată cu locuința, daunele cauzate prin lipsirea sa de folosința bunurilor preluate abuziv, precum și cuantumul daunelor materiale și morale.

            Recursul nu este întemeiat.

            Potrivit art. 24 alin.1 Cod procedură civilă, judecătorul care a pronunțat o hotărâre într-o pricină nu poate lua parte la judecata aceleiași pricini în caz de rejudecare după casare.

            Cazul de incompatibilitate arătat este de strictă interpretare, neputând fi extins prin analogie.

            Este caz de incompatibilitate, în ipoteza examinată, numai dacă judecătorul a pronunțat o hotărâre prin care se dezleagă o problemă litigioasă, de natură să dezinvestească instanța, adică numai dacă s-a pronunțat asupra fondului ori a rezolvat situații juridice, iar consecință a casării, instanța de trimitere are de dezbătut din nou fie fondul, fie aceleași situații juridice.

            Nu este însă caz de incompatibilitate când judecătorul a soluționat cauza pe temeiul unei excepții procesuale, iar prin casarea cu trimitere s-a dispus judecarea fondului pricinii.

            În concret, unul din judecătorii Curții de Apel Galați a participat la darea hotărârii ulterior casate, hotărâre prin care s-a statuat că acțiunea reclamantului este prematură, deci inadmisibilă, după care a luat parte la pronunțarea deciziei atacate prin prezentul recurs, decizie care a rezolvat fondul cauzei.

            Așadar, același judecător a participat o singură dată la rezolvarea fondului pricinii cu prilejul rejudecării după casare, prin anterioara hotărâre (cea casată) dezbătându-se numai excepția prematurității acțiunii obiect al cauzei.

            Ca urmare, nu există incompatibilitate în înțelesul art. 24 alin.1 Cod procedură civilă și nici încălcarea legii invocată ca motiv de recurs.

            Nici prevederile Legii nr.10/2001 nu au fost încălcate de către instanța de apel.

            Potrivit dispozițiilor art. 36 alin. (2) și art. 40 din Legea nr. 10/2001, aplicabile în situația reclamantului, în cazul în care prefectura este sesizată prin notificare de către persoana îndreptățită a primi despăgubiri bănești, evaluarea despăgubirilor se face de o comisie interministerială, iar pe baza acesteia, prin lege specială se vor reglementa modalitățile, cuantumul și procedurile de acordare a despăgubirilor bănești, care pot fi plafonate.

            Numai în cazul în care prefectura este sesizată de persoana juridică deținătoare a imobilului notificată sau, după caz, de primăria notificată, care nu au aprobat sau au constatat că nu este posibilă restituirea în natură solicitată prin notificare, există obligația notificatului de a menționa valoarea stabilită prin expertiză sau estimativă a imobilului în decizia sau dispoziția transmisă prefecturii (art.36 alin.3-4 din lege).

            Așadar, prefectura nu are ca obligații nici stabilirea cuantumului despăgubirilor bănești și nici plata acestora.

            În lipsa unor asemenea obligații legale în sarcina prefecturii, nici instanțele de judecată nu le pot institui.

            Pentru toate cele arătate, recursul a fost respins ca nefondat.