Ședințe de judecată: August | | 2025

Competența - Compartimentul arhivă generală

Compartimentul arhivă generală funcţionează în subordinea preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Prerogativele, competențele și atribuțiile personalului Arhivei generale sunt stabilite prin fișele de post anexe la ordinele de numire în funcțiile publice, cu avizul de specialitate al Arhivelor Naționale, și prin prevederile actelor normative specifice categoriei profesionale, domeniului arhivistic cât și întregului domeniu Justiție.

Conform art.2 alin.1 din Ordinul nr.35 din 23 ianuarie 2020, Arhiva generală a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie deține următoarele atribuții principale:

  1. Organizează Fondul Arhivistic al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
  2. Asigură la cerere și/sau din oficiu consilierea/îndrumarea structurilor/personalului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pe linia domeniului de competență;
  3. Asigură protecția specială părții structurale a Fondului Național Arhivistic al României deținută de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în caz de război sau de calamități naturale cu sprijinul organelor desemnate cu atribuții speciale în asemenea situații și cu asistența de specialitate a Arhivelor Naționale;
  4. Inițiază și organizează activitatea de întocmire/modificare/completare a Nomenclatorului Arhivistic al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie; realizează demersurile necesare obținerii confirmării Arhivelor Naționale și îl supune aprobării Președintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
  5. Verifică și preia de la structurile funcționale, pe bază de inventare și proces-verbal, unitățile arhivistice constituite; întocmește inventare pentru documentele fară evidență aflate în depozit; asigură evidența tuturor documentelor intrate și ieșite din depozitul Arhivei generale, pe baza registrului de evidență curentă a intrărilor-ieșirilor unităților arhivistice;
  6. Coordonatorul Arhivei generale este de drept secretarul Comisiei de selecționare și, în această calitate, convoacă comisia în vederea analizării unităților arhivistice cu termene de păstrare expirate și care, în principiu, pot fi propuse pentru eliminare ca fiind nefolositoare;
  7. Întocmește formele prevăzute de lege pentru aprobarea lucrării de selecționare de către Arhivele Naționale; asigură predarea integrală a arhivei selecționate la unitățile de recuperare;
  8. Cercetează documentele din depozit în vederea eliberării certificatelor, copiilor sau extraselor solicitate de persoane fizice și/sau juridice pentru dobândirea unor drepturi, în conformitate cu legile în vigoare; asigură și urmărește respectarea prevederilor legale în desfășurarea tuturor activităților ce presupun folosirea documentelor din Fondul Arhivistic al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
  9. Pune la dispoziție, pe bază de semnătură, și ține evidența documentelor împrumutate structurilor creatoare; la restituire, verifică integritatea documentului împrumutat; după restituire, acestea vor fi reintegrate în fondul arhivistic;
  10. Organizează depozitul de arhivă după criterii prealabil stabilite conform prevederilor Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996; solicită conducerii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie dotarea corespunzătoare a incintelor Arhivei generale cu mobilier, mijloace P.S.I., antiefracție, etc.; informează conducerea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie și propune măsuri în vederea asigurării condițiilor corespunzătoare de păstrare și conservare a arhivelor;
  11. Pune la dispoziția delegatului Arhivelor Naționale toate documentele solicitate cu prilejul efectuării acțiunii de control privind situația arhivelor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
  12. Pregătește documentele (cu valoare istorică) și inventarele acestora, în vederea predării la Arhivele Naționale, conform prevederilor Legii Arhivelor Naționale;
  13. Ține evidența matricelor sigilare folosite în cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pe care le inventariază în ordinea dării lor în folosință, într-un registru, conform prevederilor actelor normative în materie;
  14. Comunică în termen de 30 de zile Arhivelor Naționale, înființarea, reorganizarea sau oricare alte modificări survenite în activitatea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu implicații asupra Arhivei generale.
  15. Efectuează toate lucrările dispuse de Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi îndeplineşte orice alte sarcini încredinţate de acesta.