Ședințe de judecată: Mai | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Secția penală » Informații utile » Înregistrare cereri - Secţia penală

Înregistrare cereri - Secţia penală

Reguli generale de înregistrare a cererilor


  1. Cererile adresate Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru:
    • dosarele aflate pe rol,
    • dosarele de recurs, de strămutare, de suspendare a executării, de contestaţie în anulare, de revizuire şi orice alte cereri prevăzute de lege, se depun la Registratura generală, fără a mai fi nevoie de viza secţiei, cu excepţia, Secţiei penale şi a Completelor de 5 Judecători.
  2. Cererile pentru certificat de grefă (exceptând cazul celor care însoţesc cererea de strămutare) şi pentru obţinerea de copii conform cu originalul se depun şi se ridică la arhiva secţiei corespunzătoare dosarului.

Înregistrare cereri

Conform noului Cod de Procedură Penală

1. Cererea de recurs în casaţie se formulează în scris şi va cuprinde (potrivit art. 437 din Codul de procedură penală):

  • numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa părţii, numele, prenumele şi domiciliul profesional al avocatului sau, după caz, numele şi prenumele procurorului care exercită recursul în casaţie, precum şi organul judiciar din care acesta face parte;
  • indicarea hotărârii care se atacă;
  • indicarea cazurilor de recurs în casaţie pe care se întemeiază cererea şi motivarea acestora;
  • semnătura persoanei care exercită recursul în casaţie şi/sau semnătura avocatului.

La cerere se anexează toate înscrisurile invocate în motivarea acesteia.

Cererea de recurs în casaţie împreună cu înscrisurile anexate se depun, însoţite de copii pentru procuror şi părţi, la instanţa a cărei hotărâre se atacă, potrivit art. 439 alin. (1) din Codul de procedură penală, care reglementează procedura de comunicare.

Recursul în casaţie este reglementat în art. 433 – art. 451 din Codul de procedură penală.

2. Cererea de strămutare a unui dosar de la curtea de apel competentă la o altă curte de apel se formulează în scris şi va cuprinde:

  • numele, prenumele, adresa şi CNP-ul pententului/pentenţilor,
  • numărul de dosar şi instanţa pe rolul căreia se află dosarul, termenul de judecată şi infracţiunea,
  • dovada că se află pe rolul unei instanţe, respectiv certificat de grefă, citaţie sau copie de pe ultima încheiere din dosarul pentru care se solicită strămutarea,
  • menţiunea dacă sunt/nu sunt arestaţi în cauza respectivă, dacă au/nu au mai fost înregistrate alte cereri de strămutare la dosarul respectiv,
  • cererea de strămutare trebuie depusă în două exemplare.    

Competenţa - conform vechiului Cod de Procedură Penală

Cererea de strămutare

Secţia penală strămută judecarea unei cauze de la curtea de apel competentă la o altă curte de apel; cererea de strămutare trebuie să se refere la o singură cauză şi să precizeze obiectul acesteia. Cererea de strămutare se depune în dublu exemplar, nu se timbrează şi trebuie să conţină:

  • denumirea instanţei pe rolul căreia se află cauza;
  • numărul şi anul înregistrării dosarului a cărui strămutare se solicită;
  • termenul de judecată;
  • numele, prenumele, data naşterii, codul numeric personal, adresa petiţionarului, numele părinţilor acestuia;
  • motivele pentru care se solicită strămutarea;
  • se va menţiona dacă s-a mai formulat vreo cerere de strămutare în acelaşi dosar;
  • se va menţiona dacă sunt arestaţi în cauză, numele, prenumele acestora şi locul de detenţie.

La cererea de strămutare se va anexa o cerere pentru eliberarea unui certificat (care se taxează cu 1 leu/pagină) prin care se atestă că pe rolul Secţiei penale a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se află cererea de strămutare; certificatul este necesar la instanţa pe rolul căreia se află dosarul a cărui strămutare se solicită;

Ambele exemplare ale cererii de strămutare vor fi semnate de petiţionar.

 

Eliberarea unei copii legalizate după o decizie ori sentinţă pronunţată de Secţia penală a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se taxează cu 5 lei pentru fiecare exemplar de copie.

Certificatele şi copiile xerox


Conform art. 9 (lit. i, j, k şi l) din Ordonanţa de urgenţă nr. 80 din 2013 următoarele cereri formulate în cursul procesului de judecată sau în legătură cu un proces se taxează astfel:

  • cererea pentru eliberarea de copii simple de pe înscrisurile aflate la dosar, atunci când copiile sunt efectuate de instanţă - 0,20 lei / pagină;
  • cererea pentru legalizarea de copii de pe înscrisuri aflate la dosar, atunci când copiile sunt efectuate de instanţă - 1 leu / pagină;
  • cererea pentru eliberarea oricăror altor certificate prin care se atestă fapte sau situaţii rezultate din evidentele instanţelor de judecată ori cu privire la dosarele aflate în arhiva acestora - 1 leu / pagină;
  • cererea pentru eliberarea de copii legalizate după o hotărâre / sentinţă definitivă pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, se taxează cu 5 lei pentru fiecare exemplar de copie.

Conform art. 29 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă nr. 80 din 2013, pentru eliberarea de copii simple de pe înscrisurile aflate la dosar, dacă realizarea serviciilor de copiere nu se realizează de către instanţă, ci de către prestatori privaţi care funcţionează în sediul instanţei, nu se percepe taxa judiciară de timbru.