Comunicat referitor la întâlnirea Excelenței Sale, domnul Martin HARRIS, ambasadorul Marii Britanii la București cu președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
COMUNICAT DE PRESĂ
Joi, 18 aprilie 2013, doamna jud. dr. Livia Doina STANCIU, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a primit vizita Excelenţei Sale, domnul Martin HARRIS, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti. Excelenţa sa a fost însoţit de doamna Felicia Alexandru, funcţionar la Secţia Politică din cadrul Ambasadei.
Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a prezentat cu acest prilej, aspecte de ansamblu ale sistemului judiciar din România, subliniind, totodată, rolul constituţional al instanţei supreme în realizarea justiţiei.
De asemenea, au fost evidenţiate elementele de fond ale reformei ICCJ, în scopul îndeplinirii obiectivelor sale, cu referire la materia unificării jurisprudenţei, a implementării noilor coduri, precum şi a soluţionării cu celeritate a cauzelor, inclusiv a celor de mare corupţie.
În cadrul discuţiilor, Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a reafirmat necesitatea respectării independenţei justiţiei, ca principiu fundamental al statului de drept şi preocuparea constantă a instanţei supreme în legătură cu recomandările Comisiei Europene cuprinse în rapoartele de progrese ale României, în îndeplinirea condiţionalităţilor din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.
Cu referire la recomandările Comisiei, au fost puse în discuţie elementele de progres înregistrate de instanţa supremă în realizarea măsurilor asumate, respectiv în privinţa creării condiţiilor necesare implementării noilor coduri, civil si de procedură civilă şi a unificării practicii judiciare prin pronunţarea deciziilor în interesul legii, publicarea deciziilor relevante ale Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie în Buletinul Casaţiei, dar şi pe site-ul oficial al instanţei, prin organizarea periodică de şedinţe la nivelul secţiilor, în vederea dezbaterii problemelor de drept ridicate în jurisprudenţa acestora, precum şi prin garantarea transparenţei procesului judiciar. În acest sens, s-a făcut trimitere la baza de date publică şi accesibilă privind jurisprudenţa Înaltei Curţi, care conţine hotărâri relevante în diferite materii, ce sunt regăsite în integralitatea lor, precum şi deciziile pronunţate în interesul legii.
Ca elemente de progres s-au evidenţiat modificarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea administrativă a Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie în vederea corelării cu modificările legislative aduse prin intrarea în vigoare a noului Cod de procedură civilă, cu referire la constituirea Completelor pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, precum şi elaborarea şi transmiterea către instanţe a unor note de îndrumare conţinând informaţii practice cu privire la procedura sesizării instanţei supreme, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, note având drept scop orientarea instanţelor judecătoreşti în această nouă procedură.
În cadrul discuţiilor au fost reliefate şi alte aspecte în legătură cu desfăşurarea activităţii instanţei supreme, cu referire la infrastructura şi logistica aferente activităţii proprii, subliniindu-se, în acest sens, necesitatea alocării unui sediu adecvat Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie, ca instanţă plasată în vârful ierarhiei sistemului judiciar.
Discuţiile au vizat, totodată, aspecte de interes reciproc cu privire la sistemele judiciare din cele două ţări, dar şi importanţa susţinerii unor parteneriate specifice activităţii judiciare, a unor convenţii de colaborare, care să implice un schimb de experienţă eficient între magistraţii din cele două state.
BIROUL DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE