ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE
Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materia contenciosului administrativ și fiscal
Informații referitoare la dosare și ședințele de judecată
Anul 2021
Ultima actualizare 4 aprilie 2022
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
1 |
63/1/2021 |
11.01.2021 |
4088/99/2019 |
Curtea de Apel Iași |
contencios administrativ și fiscal |
obligația de a face |
art. 24 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 |
Interpretarea dispozițiilor art. 24 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, în ce privește admisibilitatea cererii de stabilire a despăgubirilor pentru neexecutarea în natură a obligației, formulată de creditor pe cale separată, în condițiile în care despăgubirile nu au fost solicitate anterior prin cererea de stabilire a sumei datorate cu titlu de penalități formulată în condițiile art. 24 alin. (4) din Legea nr. 554/2004. |
05.04.2021 |
10.03.2021 |
29.03.2021 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
2 |
527/1/2021 |
23.02.2021 |
1805/90/2019 |
Curtea de Apel Pitești |
contencios administrativ și fiscal |
contestație act administrativ fiscal |
art.3 lit.b) din Legea nr.571/2003, respectiv art.3 lit.b) din Legea nr.227/2015 privind Cod fiscal, Legea nr.30/2019, art.72 alin.(2) din Legea nr.571/2003, respectiv art.114 alin.(1) din Legea nr.227/2015 |
În raport de principiul fiscal al certitudinii impunerii (art.3 lit.b) din Legea nr.571/2003, respectiv art.3 lit.b) din Legea nr.227/2015 privind Cod fiscal), anterior intrării în vigoare a Legii nr.30/2019, veniturile din transferul de monedă virtuală trebuiau considerate venit impozabil din alte surse în accepțiunea art.72 alin.(2) din Legea nr.571/2003, respectiv art.114 alin.(1) din Legea nr.227/2015, beneficiarului obligației revenindu-i în consecință obligația declarării acestuia? |
24.05.2021 |
28.04.2021 |
21.05.2021 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
3 |
932/1/2021 |
31.03.2021 |
971/2/2020 |
Curtea de Apel București |
contencios administrativ și fiscal |
anulare act administrativ |
art.50 alin.(1) din OG nr.39/2005 privind cinematografia |
1) În interpretarea și aplicarea art.50 alin.(1) din OG nr.39/2005 privind cinematografia, noțiunea de "nerespectarea procedurilor prevăzute de prezenta ordonanță privind acordarea creditului direct pentru producție" trebuie interpretată în sensul în care Comisia de Soluționare a Contestațiilor constituite în cadrul Ministerului Culturii are atribuția de a reevalua scenariile proiectelor cinematografice?; 2) Art.50 alin.(1) din OG nr.39/2005 se poate interpreta în sensul în care participanții Ia Concursul de selecție a proiectelor cinematografice organizat de Centrul Național al Cinematografiei au deschisă calea contestației în ceea ce privește evaluarea propriu-zisă a proiectelor cinematografice (calitate scenariu, calitate regizor, calitate producător)? 3) Art.50 din OG nr.39/2005 poate fi interpretat în sensul în care Comisia de Soluționare a Contestațiilor din cadrul Ministerului Culturii are atribuția de a reevalua scenariile proiectelor cinematografice înscrise în Concurs? |
07.06.2021 |
07.05.2021 |
07.06.2021 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
4 |
960/1/2021 |
05.04.2021 |
2346/117/2020 |
Curtea de Apel Cluj |
contencios administrativ și fiscal |
comunicare informații de interes public (Legea nr.544/2001) |
art. 6 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, art. 1892 C.civ |
1. Dacă art. 6 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, în care este menționat termenul persoane, se referă și la societățile civile simple menționate la art. 1892 C.civ, respectiv societatea civilă de avocați, reglementată în condițiile legii speciale, care nu are personalitate juridică, nefiind un subiect de drept distinct. 2. În cazul în care răspunsul la prima întrebare este unul afirmativ, solicităm a se statua dacă prezintă relevanță principiul specializării capacității de folosință pentru partea care solicită comunicarea informațiilor publice societate civilă de avocați fără personalitate juridică. |
14.06.2021 |
17.05.2021 |
04.06.2021 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
5 |
1618/1/2021 |
02.06.2021 |
31/63/2021 |
Tribunalul Dolj |
contencios administrativ și fiscal |
anulare act administrativ |
art.5 alin.(7) din Decretul-lege nr.118/1990, modificat prin Legea nr.130/2020, Legea nr.232/2020, art.1 alin.(1) lit.a)-f) din Decretul-Lege nr.118/1990, dec. Curții Constituționale nr.55/2000 și nr.56/2000 |
1. Legea aplicabilă stabilirii dreptului copilului aflat în situația prevăzută de art.5 alin.(7) din Decretul-lege nr.118/1990, modificat prin Legea nr.130/2020, este cea în vigoare la momentul formulării cererii de către copil sau cea de la data soluționării cererii de către Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS), respectiv Legea nr.232/2020? 2. Dispozițiile art.5 alin.(7) din Decretul-Lege nr.118/1990, în forma modificată prin Legea nr.232/2020, se interpretează în sensul că dreptul copilului se va stabili prin reanalizarea dreptului părintelui la data depunerii cererii de către copil, urmând a se analiza dacă părintele s-ar afla la data depunerii cererii de către copil într-una din situațiile prevăzute de art.1 alin.(1) lit.a)-f) din Decretul-Lege nr.118/1990 și dacă la acel moment ar întruni condițiile prevăzute de acest act normativ pentru a beneficia de indemnizație sau se va ține cont de încadrarea părintelui în una din situațiile prevăzute de art.1 alin.(1) lit.a)-f) din Decretul-Lege nr.118/1990, stabilită printr-o hotărâre emisă anterior pe numele său și de faptul că hotărârile emise anterior datei de 31.07.1997 sunt acte administrative cu caracter jurisdicțional, care nu pot fi revocate conform deciziilor Curții Constituționale nr.55/2000 și nr.56/2000? |
20.09.2021 |
20.08.2021 |
|
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
6 |
2007/1/2021 |
08.07.2021 |
3008/97/2018 |
Curtea de Apel Alba Iulia |
contencios administrativ și fiscal |
anulare act administrativ |
art. 76 al. 2 lit. k și art. 76 al. 4 lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal |
,,Cum se interpretează și se aplică prevederile art. 76 al. 2 lit. k și art. 76 al. 4 lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care dispun că indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada detașării în străinătate în interesul serviciului, nu constituie venit impozabil în limita plafonului stabilit, în cazul indemnizațiilor specifice detașării care sunt considerate parte a salariului minim, conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 344/2006 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale?. |
18.10.2021 |
24.09.2021 |
|
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
7 |
2056/1/2021 |
15.07.2021 |
640/104/2020 |
Curtea de Apel Craiova |
contencios administrativ și fiscal |
anular act emis de autoritati publice locale |
art.96 alin. 2 din legea nr. 1/2011 |
Dacă în interpretarea dispozițiilor art. 96 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, reprezentarea Consiliului Local în Consiliul de administrație al unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică se realizează exclusiv printr-un consilier local sau poate fi mandatată și o altă persoană fizică. |
25.10.2021 Amână cauza la 22.11.2021 |
28.09.2021 |
13.10.2021 20.10.2021 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
8 |
2482/1/2021 |
27.09.2021 |
2689/97/2018 |
Curtea de Apel Alba Iulia |
Contencios administrativ și fiscal |
anulare act administrativ |
art. 152 indice 2 alin. (2), (3), (7) din Codul fiscal; art. 152 indice 2 alin. (4); art. 6 alin. (1) din OUG 44/2008; art. 152 indice 2 alin. (13) din Codul fiscal și pct.64 alin. (7) din Normele Metodologice; art. 152 indice 2 alin. (4) din Codul fiscal |
În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 152 indice 2 alin. (2), (3), (7) din Codul fiscal, regimul fiscal special, reglementat pentru operațiuni second hand de art. 152 indice 2 alin. (4), nu se aplică persoanelor fizice care nu au îndeplinit obligația prevăzută de art. 6 alin. (1) din OUG 44/2008 și care au efectuat activitate economică de revânzare autoturisme second hand, atunci când înscrierea ca plătitor de TVA s-a efectuat din oficiu de organul fiscal, urmare a controlului efectuat? În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 152 indice 2 alin. (13) din Codul fiscal și pct.64 alin. (7) din Normele Metodologice, îndeplinirea obligațiilor menționate în textele legale de către persoana fizică care efectuează operațiuni economice condiționează aplicarea regimului special prevăzut de art. 152 indice 2 alin. (4) din Codul fiscal de către organul fiscal care a dispus înscrierea din oficiu a persoanei ca plătitoare de TVA? |
13.12.2021 |
17.11.2021 |
06.12.2021 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
9 |
2990/1/2021 |
07.12.2021 |
391/39/2021 |
ICCJ |
Contencios administrativ și fiscal |
anulare act administrativ |
art.II din OUG nr.77/05.09.2018; art.67 din Legea nr. 317/2004 privind CSM |
În interpretarea art. II din Ordonanta de urgentă nr.77/05.09.2018, pentru completarea art.67 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.767/05.09.2018, se poate aprecia că această procedură este de natură să confere Guvernului o competentă directă de numire în aceste funcții si să dea naștere unor îndoieli legitime cu privire la utilizarea prerogativelor si a funcțiilor Inspecției Judiciare ca instrument de presiune asupra activității judecătorilor si a procurorilor sau de control politic al acestei activități? În situația in care răspunsul la prima întrebare este afirmativ, această reglementare este de natură să afecteze legalitatea actelor emise în perioada interimatului? |
14.03.2022 |
17.02.2022 |
28.02.2022 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |
Nr. crt. |
Nr. de înregistrare a sesizării |
Data înregistrării sesizării |
Nr. dosarului în care s-a formulat sesizarea |
Instanța care a formulat sesizarea |
Materia juridică |
Obiectul principal al dosarului |
Textele de lege invocate |
Conținutul sesizării |
Termenul de soluționare a sesizării |
Data comunicării raportului către părți |
Data transmiterii punctelor de vedere ale părților |
Soluția |
Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile |
10 |
3160/1/2021 |
31.12.2021 |
1587/46/2021 |
Curtea de Apel Pitești |
contencios administrativ și fiscal |
litigiu privind achizițiile publice |
art. 4 alin. (5) din Legea nr. 55/2020; art.7 ind.1 din Ordinul nr. 10/368/11/2010 |
Dacă dispozițiile art. 4 alin. (5) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 se aplică și în cazul valabilității indicației de utilizare în unitățile sanitare a produselor biocide pentru care nu s-au întocmit rapoarte de testare a eficacității biocide conform art.7 ind.1 din Ordinul nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piață pe teritoriul României? |
04.04.2022 |
01.03.2022 |
14.03.2022 |
(click pentru vizualizare) |
Click cu butonul stâng al mouse-ului pentru a vizualiza fișierul. |